تکنیک های مدیریت , اندیشه آنلاین
 

تکنیک های مدیریت

تکنیک های مدیریت

سیاست چماق و هویج ، راهکار مدیرانی است که درحل

موضوعات کارکنان درمانده اند.


چهارشنبه 18 / 01 / 1395
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

مقالات علم تبلیغات- روشهای بودجه بندی فعالیتهای تبلیغاتی-منبع:http://www.2had.com/


روشهای بودجه بندی فعالیتهای تبلیغاتی

مقدمه

اجرای یک برنـامه تبلیغـاتی مستلزم صرف هزینـه است، بدین رو تبلیغـات بـه عنـوان یکی از سرفصلهـای هزینه­ های مالی سازمانها محسوب شده و از جهت هزینه­ ای هیچ تفاوتی با سایر هزینه های سازمان ندارد. معمولاً سازمانها به منظور کسب نتایج مورد نظر و افزایش بازده کاریشان هزینه می­کنند. بنابراین سازمانها بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از هزینه­ های صورت گرفته، در مورد آنها قضاوت می­کنند.

وضعیت مالی سـازمانها و دستورالعمل های مـالی موجود را مدیـر مالی در سـازمان کنترل می­کند. هزینه­های مرتبط با برنامه­ های تبلیغاتی نیز همانند سایر هزینه­ ها، در معرض آن کنترلها قرار دارند.

در جریان کنترلهای صورت­ گرفته، ممکن است پرسشهایی مطرح شودکه برخی از مهمترین آنها عبارتند از : آیا اصولاً صرف هزینه­ های تبلیغاتی توجیه پذیر است؟ چرا سازمان باید زیر بـار این هزینه ها برود؟ آیا این هزینه­ ها دارای ارزش هستند؟ و آیا سازمان نسبت به هزینه­ ای که متحمل می شود، ارزشهایی نصیب خود خواهد ساخت؟

در حقیقت، تبلیغات نوعی سرمایه ­گذاری است که با دیگر سرمایه­گذاری های ممکن مقایسه می شود. تبلیغات نیز به مانند سایر سرمایه­ گذاریها باید هزینه های خود را توجیه کند. هر واحد سازمانی بودجه خاص خود را دارد و سازمان نباید به یک واحد اجازه دهدکه از بودجه واحدهای دیگر استفاده کند. ولی بودجه تبلیغات مختص به یک واحد نیست و باید بـا دقت صرف شـود. منظور از دقت، اعمـال کنترلهـای مـالی و مدیریتی بر فعالیتهای تبلیغاتی است.

بر این اساس تبلیغ دهنده باید همواره از خود سؤال کند: آیا صرف این هزینه برای تبلیغات درست است و آیا پس از صرف این هزینه به چیز ارزشمندی دست خواهم یافت؟


دوشنبه 16 / 06 / 1394
موضوع : تکنیک های مدیریت
... ادامه نظرات

تکنیک های تبلیغات موثر-چگونه تبلیغات کم هزینه داشته باشیم؟-منبع : آفتاب


" مادامی که مردم به ما ایمان نیاورند، حرفمان باد هواست. اگر آنها آنچه از ما می شنوند را نفهمند، به ما ایمان نخواهند آورد و به حرفمان نیز گوش نمی دهند. پس اگر نتوانیم جلب توجه کنیم، حرفمان خریدار نخواهد داشت. توجه مردم نیز جلب نمی شود، جز با نوآفرینی." ویلیام برنباخ – اسطوره تبلیغات تبلیغات، دیرینه ای کهن در تعاملات انسانی دارد، چرا که انسانها در طول تاریخ کوشیده اند تا به کمک ابزارهای تبلیغاتی و در بازار پرهیاهوی زندگی، افکار و آرمان هایشان را به فروش رسانند و یا فرآورده هایشان را به شیوه ای سودآور و اثربخش عرضه کنند.


دوشنبه 16 / 06 / 1394
موضوع : تکنیک های مدیریت
... ادامه نظرات

تکنیکهای تبلیغات - اصول تبلیغات حرفه ای


نكاتي براي حضور مؤثر در رقابت تبليغاتي

 

هدف تبليغات اين است كه با كمترين هزينه بيشترين مخاطبان را جذب كنيد. اگر اين مهم به درستي انجام شود تبليغات، موفقيت كسب و كار شما را به همراه خواهد داشت. در اين مقاله برخي از مهم تريت نكات تبليغات را به عرض دوستان مي رسانيم.


یکشنبه 18 / 05 / 1394
موضوع : تکنیک های مدیریت
... ادامه نظرات

تبلیغات حرفه ای - اصول تبلیغات حرفه ای

تبلیغات حرفه ای - اصول تبلیغات حرفه ای

 

 

موضوع : چگونه ميزان فروش را بالا ببريم- نحوه معامله در زمان دشوار-استفاده از مباني روانشناسي در بازاريابي

 

استفاده از مباني روانشناسي در بازاريابي


میل به خرید اغلب برخاسته از تصمیمی نیمه آگاهانه است. در حقیقت 95 درصد اینگونه 
تصمیمات نیمه آگاهانه است. 
دانستن دلایل ناآگاهانه ای که مردم به واسطه آن خرید می کنند و استفاده درست و 
سودمند از این اطلاعات به یک فروش فوق العاده حتی فراتر از حد تصور فروشنده کمک 
خواهد کرد.
مثلا باتغییر کلمات در یکی آگهی می توان بازده را دو برابر کرد. اینگونه ابزارهای 
روانشناسی محرک ترین عاملی است که یک فروشنده یا واسطه می تواند از آن برای فروش 
استفاده کند.www.zibaweb.com

اینگونه فنون روانکاوانه در عین حال که بسیار دقیق و مطمئن اند، می توانند گاهی 
خلاف انتظار ما عمل کنند. در این قسمت مثال هایی ارائه شده که در صورت درست عمل 
کردن می توانند فروش را افزایش دهند. 
راهکارهایی هستند که اگر کسی محصولی را خریداری نکند، در او نوعی احساس گناه به 
وجود خواهد آمد. برای مثال شما یکسری اطلاعات فروش به علاوه یکسری محصولات رایگان 
دریافت می کنید. 
مطمئنا از محصولات رایگان استفاده خواهید کرد و سپس برای این که احساس گناه نکنید، 
در خواستی هم برای یک سری محصول دیگر به همراه هزینه آن برای شرکت مزبور خواهید 
فرستاد. بسیاری از شرکت های در حال رشد از این راهکارها بهره می برند. 
از این به اصطلاح "احساس گناه" در تمامی زمینه های تبلیغاتی مثل تلویزیون و روزنامه 
می توان استفاده کرد یکی دیگر از راهکارها را می توان به اصطلاح القای رضایتمندی 
نامید. 
این روش را با روش های قدیمی اشتباه نگیرید که در آنها مثلا گفته می شود اگر در 30 
روز از محصول راضی نبودید می توانید آن را پس دهید . القای رضایتمندی روشی متفاوت 
است. 
برای مثال در یک اشتراک به جای اینکه گفته شود : 
"اگر از اشتراک خود راضی نبودید مابقی را به شما استرداد خواهیم کرد." 
بگوییم: 
"اگر در هر زمان از اشتراک خود راضی نبودید به ما اطلاع دهید و تمام مبلغ اشتراک 
خود را استرداد کنید، حتی اگر قبل از آخرین شماره تصمیم به این کار گرفتید."
در حقیقت شما به مشتری خود القا می کنید که مطمئنا از اشتراک راضی خواهید بود. این 
کار به خواننده نوعی احساس برتری و اطمینان می دهد و باعث می شود که در خود نوعی 
رضایت محض را احساس کند. 
در موثر بودن اینگونه روش ها شک نکنید. در بسیاری از مواقع با جابه جایی جملات می 
توانید رضایت مندی را در طرف مقابل چندین برابر کنید. البته اگر به خوبی مهارت های 
روانشناسی رعایت نشود ممکن است نتیجه عکس حاصل شود.

به این جمله توجه کنید که ممکن است از طریقemail یا پست به دست شمابرسد: 
«کاهش وزن فوری» . 
با یک نگاه می توان فهمید این جمله آگهی برای تبلیغ محصولی خاص است. بیشتر مردم 
زیاد تبلیغات را نمی پسندند و اغلب آنها دوست ندارند نامه هایی را که حاوی پیام های 
تبلیغاتی است باز کنند .
حتی اگر کالای تلبیغ شده مورد پسند آنها باشد. در این مواقع شما باید قدم به قدم 
ذهن افراد را ربوده و آنها را با خود همراه کنید. مثلا ابتدا کاری کنید که نامه را 
به عنوان نامه ای معمولی باز کنند و سپس با دقت آن را بررسی کرده و پیام شما را 
بخوانند. 
بهتر است پیام شما طوری نباشد که بیننده یا خواننده با یک نگاه متوجه تبلیغاتی بودن 
آن شود، بلکه باید حس کنجکاوی او برانگیخته شود. وقتی خود کنجکاو شود تا آخر پیام 
همراه شما خواهد بود. 
پس در هر وضعیت فروش که هستید همیشه به یاد داشته باشید که از راهکارهای روانشناسی 
برای افزایش فروش خود استفاده کنید. مطمئن باشید که به نتیجه خواهید رسید.مترجم: محمد امین صادق زاده

نردبان ترقی فروش( روش افزایش میزان فروش )


پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
... ادامه نظرات

رازهاي تبليغات موفق - چگونه موفق تبليغ كنيم-راهكارهاي تبليغات موفق



پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

فنون تبليغات - چگونه تبليغات موثر داشته باشيم؟....


فنون تبليغات را بياموزيم؟

 

روانشناسی تبلیغات، شناخت عواملی است که سبب می شود که افراد تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و موافق با آن واکنش نشان دهند. عواملی که در این اثربخشی دخالت دارند عبارتند از :

1- تلقین پذیری: می دانیم که انسانها از دم زادن تا لحظۀ مرگ به دیگران نیاز دارند و به انسانهای دیگر وابسته اند و بدون یاری آنها نمی توانند به آسودگی زندگی کنند! از این رو به آنان حساسند و می کوشند تا توجه و موافقت آنها را به سوی خود جلب کنند؛ تلقین پذیری از همین جا پدید می آید. تلقین پذیری در وضعیت هایی که افراد دچار هیجان شده و از نظر عاطفی برانگیخته شده باشند شدیدتر است.

2- هم چشمی گروهی :از عواملی که در تبلیغات مؤثر است گرفتار شدن در انبوه خلق(جماعت) است. مطالعاتی که در روانشناسی توده ها صورت گرفته است، نشان می دهد که افراد در جماعت ها، به دلیل همچشمی، زودتر تحت تأثیر قرار می گیرند و بدون اراده و بطور غیر منطقی به تقلید از دیگران کارهایی انجام می دهند. برای مثال: اگر به کسی گفته شود که تعداد بسیاری از مردم از کالای بخصوصی استفاده می کنند، او نیز گرایش بیشتری به آن کالا پیدا می کند تا بدین وسیله و بطور ناخودآگاه وابستگی و پیوستگی خود را به گروه ها و همچشمی با آنان نشان دهد.

3- تداعی معانی و انتقال :به این معنا که مثلأ ورزشکار محبوبی را در حالی که خمیر دندانی در دست دارد، نشان می دهند. اگر این عکس از نظر بیننده جالب باشد، موافق مکانیسم انتقال یا تداعی معانی احساس خوبی نسبت به خمیر دندان پیدا می کند و نسبت به خرید آن اقدام می کند!

فنون تبلیغات :

فنون تبلیغات را می توان به شرح زیر گروه بندی کرد و باید توجه داشت که این فنون در هر نوع تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند :

1- سادگی :باید بیانیه ها، برنامه ها و اعلامیه های تبلیغ گران ساده، کوتاه ، روشن و حاوی شعارها و رهنمودهای مشخص باشد.

2- تکرار: برای آنکه محرکی بهتر درک شود، باید آن را چندین بار تکرار کرد. به همین منظور می بینیم که گویندۀ رادیو تلویزیون نام کالا یا تصویر آن را که می خواهد تبلیغ کند، چندین مرتبه تکرار می کند .با تکرار است که می توان مطالب را در افکار عمومی زنده نگهداشت.

3- ایجاد پیوستگی مطلوب :تبلیغگر برای آنکه مردم را با هدف خود همراه سازد باید پیوستگی را ایجاد کند که برای آنان مطلوب باشد. مثلأ : هرگاه گلفروشی بخواهد فروش خود را افزایش دهد از روز مادر استفاده می کند و عواطفی را که که به مادر متعلق است با تصور خرید گل پیوند می دهد .

ویژگیهای یک تبلیغگر(پیام رسان) :

1- اعتبار :اعتبار پیام رسان یعنی میزان پذیرش او بوسیلۀ دیگران. بنابراین باید گفت که اعتبار بطور کامل تحت کنترل پیام رسان نیست. زیرا پیام هایی که از نظر یک شنونده معتبر است، ممکن است از نظر شنونده دیگر بی اعتبار باشد. معمولأ اعتبار پیام رسان دو بعد دارد: کفایت و قابل اعتماد بودن .

وقتی پیام رسان بواسطۀ دانش، آگاهی و تخصص خود ما را تحت تأثیر قرار می دهد اعتبار او برگرفته از کفایت اوست. که ما آن را تخصص، مرجعیت یا قابلیت می نامیم و هرگاه اعتبار پیام رسان را اندک بدانیم، او را فاقد صلاحیت، کم اطلاع یا غیر متخصص می نامیم. و منظور ما از قابل اعتماد بودن این است که پیام رسان چقدر صادق، امین، رو راست، خاص یا راستگوست . فروشندگان باید حقایق و اطلاعات و فواید مربوط به کالای خود را بدانند و در عین حال متوجه باشند که شیوۀ بازگو کردن این اطلاعات توسط آنها بر ترغیب مشتریان تأثیر خواهد گذاشت .

2- جذابیت :جذابیت ظاهرأ از طریق ”همانند سازی ” عمل می کند. مردم غالبأ سعی دارند همانند و شبیه کسانی شوند که مورد علاقه یا تحسین آنها هستند و این به اقتباس از باورها و نگرشهای فرد مورد علاقه می انجامد. برخی از پژوهشگران جذابیت جسمانی مانند شکل ظاهری و چهرۀ فرد و خوش لباس بودن را در کار تبلیغات بی اثر نمی دانند. در یک آزمایش، آزمودنیها به تماشای یک آگهی تبلیغاتی پرداختند که در آن فردی جذاب و خوش قیافه با استدلالی ضعیف، سعی می کرد آنان را ترغیب کند که از عطر خاصی استفاده کنند. همانطورکه انتظار می رفت آزمودنیها تحت تأثیر جذابیت آگهی دهنده قرار گرفتند نه دلایل او !

ویژگیهای پیام تبلیغاتی :

1- طرح جنبه های مثبت و منفی پیام :آیا در پیام ها فقط باید نکات مثبت را مطرح کرد؟ این امر به سطح آگاهی و هوش پیامگیران بستگی دارد. اگر آنها افرادی باهوش و دارای سطح آگاهی بالا باشند، بهتر است پیام دو جانبه باشد؛ زیرا پیام گیر یک جانبه بودن پیام را حمل بر غرض ورزی پیام رسان می کند و نسبت به آن واکنش منفی نشان می دهد .

2- اثرهای تقدم و تأخر پیام: برای آنکه استدلال ما بیشترین تأثیر را داشته باشد، باید آن را در کجای پیام خود جای دهیم؟ برخی براین باورند که استدلال اصلی باید در شروع پیام جای گیرد تا بهتر در خاطر بماند(اثر تقدم) و عده ای هم معتقدند که باید استدلالهای مهم را در آخر پیام آورد تا بهتر درک شود و بیشتر در خاطر باقی بماند( اثر تأخر). اگر دو پیام پشت سر هم ارایه شود و بین عرضۀ پیام دوم و ارزیابی مخطبان فاصلۀ قابل توجهی باشد، پیام اول مؤثر است(اثر تقدم) ولی اگر بین ارایه پیام اول و دوم فاصلۀ قابل توجهی نیست پیام دوم مؤثرتر است( اثر تأخر)

زمینه های ارایه پیام و ویژگی های آن:

1- توجه :نخستین گام دریافت پیام و ادراک و پذیرش توجه است. به همین دلیل تبلیغ گران از همۀ امکانات خود برای جلب توجه مخاطبان بهره می گیرند . مثلأ در روزنامه ها از حروف درشت ، یا حروف رنگی و در تلویزیون از از نورها و عکس ها و فیلم های رنگی و رایانه ای استفاده می کنند و …

2- ادراک :پیام باید با سطح درک مخاطبان متناسب باشد. اگر فاصلۀ پیام با عقاید مخاطبان زیاد است بهتر است آن پیام به وسیلۀ کسی عرضه شود که قابلیت قبول بالایی داشته باشد.

 

3- پذیرش :توفیق یک پیام بستگی بسیار به دامنۀ پذیرش مخاطبان آن دارد. دامنۀ پذیرش افراد با توجه به سطح آگاهی و هوش آنها یکسان نیست و همچنین تجربه های مثبت و منفی پیشین می تواند در پذیرش پیام های تبلیغاتی مؤثر باشد. افرادی که تجربۀ آنها قبلأ مثبت بوده ، زمینۀ مساعدتری برای پذیرش تبلیغات را دارند و برعکس .

 

پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

تبليغات-تكنيك هاي تبليغات موفق - مشاغل تبليغات


 

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

صنعت تبلیغات از تنوع زیادی از مشاغل برخوردار است. شاید متنوع‌ترین مشاغل تبلیغات را در مؤسسات تبلیغاتی بتوان یافت. دیوید اگیلوی که از افراد بنام صنعت تبلیغات به شمار می‌آید در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهای تبلیغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسی مشاغل مختلف تبلیغات و ویژگیهای لازم برای هریک پرداخته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

 

 

 

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

صنعت تبلیغات از تنوع زیادی از مشاغل برخوردار است. شاید متنوع‌ترین مشاغل تبلیغات را در مؤسسات تبلیغاتی بتوان یافت. دیوید اگیلوی که از افراد بنام صنعت تبلیغات به شمار می‌آید در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهای تبلیغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسی مشاغل مختلف تبلیغات و ویژگیهای لازم برای هریک پرداخته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

 

 

 

آگهی نویسان: شاید آگهی‌نویسان ییش از دیگران در مؤسسات تبلیغاتی به چشم نیایند. اما آنها مهمترین افراد به شمار می‌آیند. یک آگهی نویس موفق، نشانه‌هایی بدین شرح دارد:

1-      کنجکاوی شدید درباره محصولات، مردم و تبلیغات

2-      حس طنز

3-      عادت به سختکوشی

4-      توانایی بصری

5-      آرزوی نوشتن یک برنامه تبلیغاتی، بهتر از تمامی آنچه تا کنون نوشته شده است.

"ویلیام مینارد" از بنگاه بیتز می‌گوید: "اکثر آگهی‌نویسان خوب، به دو دسته تقسیم می‌شوند: شاعران و قاتلان. شاعران، آگهی را مقصود و انتهای کار می‌دانند. قاتلان، آنرا وسیله‌ای برای رسیدن به مقصود می‌بینند." اگر شما، هم قاتل و هم شاعر باشید، موفق می‌شوید.

 

 

 

مدیر هنری: این شغل به داشتن اطلاعات کافی در زمینه فیلم‌سازی، صفحه‌بندی، عکاسی و چاپ نیاز دارد. ضمن اینکه داشتن ذوق هنری نیز در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته مدیران هنری در خدمت آگهی نویسان بودند ولی در جهان امروز، جایگاه بالاتری به دست آورده‌اند تا آنجا که برخی از مدیران هنری تا حد "مدیران خلاقیت"  ارتقا پیدا کرده‌اند.

 

 

 

مدیر امور مشتریان (Account Executive): به کسی گفته می‌شود که پاسخگوی مشتریان و مراجعه‌کنندگان است و کارهای آنان را راه می‌اندازد و به عنوان رابط بین مؤسسه و مشتریان  و یا مؤسسه و عموم مردم عمل می‌کند. نقش اصلی مدیر امور مشتریان، تحصیل بهترین کار ممکن از دیگر بخش‌های مؤسسه است. آنها هر روز با مشتریان و سفارش دهندگان آگهی تماس دارند.

شما هرگز مدیر امور مشتریان موفقی نخواهید شد مگر اینکه بیاموزید چگونه وجهه و معرفی خوبی از خود ارائه دهید. بیشتر مشتریان شما سازمانهای تولیدی و خدماتی هستند و شما باید بتوانید برنامه‌های تبلیغاتی را به آنها بفروشید. معرفی نامه باید به خوبی نوشته شده و به خوبی نیز ارائه شود. هرگز مشتریان خود را افراد ساده‌لوح نپندارید. با‌ آنها دوست شوید اما در سیاست‌های آنها دخالت نکنید. می‌توانید به مشتریتان بگویید که اگر به جای او بودید چه می‌کردید، اما این حق را برای او محفوظ بدارید که خود تصمیم بگیرد چه تبلیغاتی باید انجام شود. چراکه این در واقع کالای او، پول او و در نهایت مسؤلیت اوست. اسرار مشتریانتان را کاملاً حفظ کنید و مسائل تجاری آنها را در مجامع و اماکن عمومی مطرح نسازید. سعی کنید که گزاشهای که می‌نویسید واضح و روشن باشد. هرچه گزارشات شما طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد ممکن است توسط مدیرانی که قدرت عمل روی آنها را دارند کمتر خوانده شوند.


پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

چه نوع تبليغي موجب فروش مي شود؟


چه نوع تبلیغی موجب فروش می‌شود؟

 

imagesفرض کنید که کارتان را امروز صبح با حضور در بنگاه تبلیغاتی من آغاز کرده‌اید و در دفتر من لمیده‌اید تا توصیه‌هایی را بشنوید. من با توضیحات کلی درباره چگونگی انجام دادن کارتان شروع خواهم کرد. در فصل‌های بعدی درباره ساختن تبلیغات برای مجلات، روزنامه‌ها، تلویزیون و رادیو توصیه‌های مشخص‌تری به شما خواهم کرد. می‌خواهم از شما به خاطر ساده کردن بیش از حد برخی موضوعات بسیار پیچیده و همین‌طور برای تنگ‌نظری در روش خودم و اصرار بر خلاصه کردن، معذرت بخواهم. ما هر دو عجله داریم. اولین چیزی که باید بگویم این است که شاید شما اهمیت تفاوت بین یک آگهی با دیگری را متوجه نشوید. جان کیپلز، سردمدار آگهی‌ها پاسخ مستقیم، میگوید: “من یک آگهی را دیده‌ام که نه دو برابر، نه سه برابر بلکه نوزده و نیم برابر دیگری موجب فروش شد. هر دوی این آگهی‌ها فضای یکسانی را اشغال کرده بودند. هر دو در یک نشریه به چاپ رسیدند. هر دو، مزین به عکس بودند. برای هر دو متن‌های دقیقی نوشته شده بود. تفاوت در این بود که یکی ابزار درست و دیگری ابزار غلطی را به کار گرفته بود“. 

تبلیغات غلط می‎تواند عملاً میزان فروش یک محصول را کاهش دهد. شنیده‌ام که جرج هی‌براون، که زمانی رئیس تحقیقات بازاریابی در شرکت فورد بود، آگهی‌هایی را به طور یکی در میان در مجله ریدرزدایجست به چاپ رساند. در پایان سال، کسانی که آگهی را ندیده بودند نسبت به کسانی که دیده بودند اتومبیل‌های فورد بیشتری خریداری کردند. در یک تحقیق دیگر معلوم شد که مصرف یک نوشیدنی خاص در میان افرادی که آگهی آن را در یاد داشتند کمتر از افرادی بود که آن را فراموش کرده بودند. تولیدکننده نوشابه میلیون‌ها دلار صرف تبلیغاتی کرده بود که باعث فروش نرفتن آن می‌شد. من گاهی شگفت‌زده می‌شوم که گویی توطئه‌ای تلویحی بین مشتریان، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی در جریان است تا از چنین تجربه‌ها و آزمون‌های جانانه‌ای دوری کنند. همه افراد درگیر در امر تبلیغات، سهم معینی در تداوم این افسانه دارند که همه آگهی‌های تبلیغاتی، فروش را به نحوی بالا می‌برند، اما این‌طور نیست.

من تبلیغات را نه به عنوان سرگرمی یا نوعی هنر، بلکه به عنوان یک اطلاع‌ رسانی می‌بینم. وقتی یک آگهی تبلیغاتی را می‌نویسم، نمی‌خواهم بگویید که آن را خلاقانه می‌بینید، بلکه دوست دارم آن را آن‌قدر جالب بیابید که محصول موردنظر را بخرید. وقتی اسکینیز سخنرانی می‌کرد، مردم می‌گفتند: “چقدر خوب سخنرانی می‌کند”اما وقتی که دموستنس سخنرانی می‌کرد، آنها می‌گفتند: “بیاید در برابر فیلیپ بایستیم.” در کتابم با عنوان اعترافات یک مرد تبلیغاتچی که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد، داستان چگونگی پیدایش شرکت اگیلوی و ماثر و اصولی را که موفقیت اولیه ما بر آن مبتنی بود بیان کردم. آنچه که زمانی چیزی بیش از یک بوتیک تبلیغاتی مبتکر در نیویورک نبود بعدها تبدیل به یکی از چهار شرکت بزرگ تبلیغاتی در جهان با ۱۴۰ شعبه در ۴۰ کشور جهان شد. اصول ما به نظر کارا بود. اما من اینک پیرتر از آنم که یک مجله فرانسوی مرا به عنوان تنها بازمانده از گروه مردانی که به ظن آنها در خدمت انقلاب صنعتی بوده‌اند در کنار آدام اسمیت، ادیسون، کارل مارکس، راکفلر، فورد و کینز قرار دهد. آیا سن زیاد، از کیفیت کار من برای نوشتن درباره تبلیغات در دنیای امروز می‌کاهد؟ یا برعکس، این امر به من کمک می‌کند تا حقایق جاودانی تبلیغات را از روش‌های گذرای آن جدا کنم؟ هنگامی که من مغازه‌ام را در سال ۱۹۴۹ در خیابان مدریسون برپا کردم، بر این باور بودم که قبل از بازنشسته شدن من، تحولات عمده‌ای در عرصه تبلیغات رخ خواهد داد. تا حال، فقط یک تحول را می‌توان عمده خواند: تلویزیون به عنوان کاراترین رسانه برای فروش اکثر محصولات پا به میدان گذاشته است. البته تغییرات دیگری نیز رخ داده‌اند و من باید درباره آنها هم توضیح دهم. اما اهمیت آنها از سوی صاحب‌نظرانی که در جست و جوی شیوه‌های نوین هستند با اغراق مطرح شده است. برای مثال، مفهوم تصویر نام تجاری که من در سال ۱۹۵۳ آن را به عرصه افکار عمومی کشاندم واقعاً جدید نبود و کلود هاپکینز آن را ۲۰ سال پیشتر مطرح کرده بود. به همین ترتیب، اصطلاح “انقلاب مبتکرانه” که در دهه پنجاه به بیل بربناخ و خود من نسبت داده می‌شد به راحتی می‌توانست به آن. دبلیو. آیرویانگ و رابیکم در دهه سی نسبت داده شود. در همین حال، بیشتر فنون تبلیغات که در زمان تألیف کتابم “ اعترافات یک مرد تبلیغاتچی” مؤثر بود امروز به کار می‌آیند. 

مصرف‌کنندگان هنوز محصولاتی را می‌خرند که به آنها قول چیز با ارزشی در برابر پول؛ زیبابی؛ تغذیه مناسب؛ رهایی از درد؛ موقعیت اجتماعی و امثال آن را می‌دهند. وضعیت در تمام دنیا همین گونه است. با چنین اظهارنظری، من خطر مؤاخذه شدن از سوی جاهلانی را که فکر می‌کنند هر روش تبلیغاتی که بیش از دو سال مورد استفاده قرار گیرد به طور قطعی منسوخ شدنی است، به جان می‌خرم. آنها از آگهی‌های تلویزیونی از نوع برشی از زندگی، نمایش‌ها و نماهای درشت از آدم‌های سخنگو (چهره‌های حراف) انتقاد می‌کنند و چشم خود را بر روی حقیقت می‌بندند که این روش‌ها هنوز زنگ صندوق فروشگاه‌ها را به صدا درمی‌آورند. اگر آنها اشعار هوراس را خوانده باشند، خواهند گفت که من آدم کج‌خلق و غرغرویی هستم که با وجود نرسیدن به بلوغ می‌خواهم راه و رسم روزگار را ارزیابی کنم و با ایفای نقش یک منتقد، نسل جدید را اصلاح و هدایت کنم! خب که چی؟ همیشه دیوانه‌های پرسر و صدایی دور و بر صنعت تبلیغات بوده‌اند. تجارت متکی به سهام آنها شامل شوخی نژادی، طراحی هنری عجیب و خارج از قاعده، نکوهش تحقیق و ادعای نابغه بودن است. 

اینان به ‌ندرت معلوم می‌شوند، چون مجذوب مشتریانی می‌شوند که گول لفاظی‌های آنان را خورده‌اند و البته مسئولیت نتایج حاصله در فروش را به عهده نمی‌گیرند. تلاش‌های تبلیغات آنها در مهمانی‌های نیویورک، سان‌فرانسیسکو و لندن مورد توجه قرار نمی‌گیرند. ولی در شیکاگو کمتر آن را جدی می‌گیرند. در روزهایی که من در تلاشها و مبارزات هوشمندانه مجله نیویورکر ورزیده می‎شدم، قهرمان این گروه بودم، اما وقتی در رشتة تبلیغات در رسانه‌های جمعی فارغ‌التحصیل شدم و کتابی نوشتم که در آن ارزش فراوانی برای تحقیق قایل شدم، مایه عذابشان شدم. من خود را با این فکرکه از مجموع آنها بیشتر فروش داشته‌ام، راحت می‌کنم. برخی اوقات به خاطر تحمیل “قواعد”، مورد حمله قرار می‌گیرم. هیچ چیز فراتر از حقیقت نیست. من از قوانین و مقررات متنفرم. تمامی آن‌چه که من انجام می‌دهم گزارش درباره واکنش مصرف‌کنندگان نسبت به محرک‌های مختلف است. من شاید به این آگهی‌نویس بگویم: “تحقیقات نشان می‌دهند آگهی‌هایی که افراد مشهور در آن شرکت می‌کنند از لحاظ ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید، پایین‌تر از حد میانگین‌اند. آیا مطمئنی که می‌خواهی از یک فرد مشهور استفاده کنی؟ آیا این یک قانون است؟ ”یا شاید به یک مدیر هنری بگویم: “تحقیقات نشان می‌دهد که اگر طرح به رنگ مشکی در زمینه سفید باشد نسبت به وقتی که طرح به رنگ سفید در زمینه مشکی قرار می‌گیرد افراد بیشتری آن را می‌خوانند”شاید این یک نکته هشداردهنده و آگهی‌بخش باشد، ولی به سختی می‌شود آن را یک قانون خواند. 

در انگلستان قرن هجدم، گروهی از ماماها تلاش زیادی در جهت کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان و مادران به هنگام وضع حمل نسبت به رقبایشان به عمل آوردند، آنها رازی داشتند که با تعصب از آن مراقبت می‌کردند؛ تا اینکه یک دانشجوی کنجکاو پزشکی بر بام زایشگاه رفت و از نورگیر، چنگک زایمان (فورسپس) را که اختراع کرده بودند، دید. راز،‌ به نفع ماماها و بیمارهایشان، برملا شده بود. متخصصان زنان و زایمان امروز اکتشافاتشان را مخفی نمی‌کنند، بلکه آن را منتشر می‌کنند. من از همکارانم سپاسگزارم که به من اجازه دادند تا اسرار خود را منتشر کنم. اما باید اضافه کنم که نظریات موردی که بیان شده‌اند، الزاماً منعکس کننده نظریات علمی شرکتی نیست که مرا استخدام می‌کند.


پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

چگونه تبليغات موثري داشته باشيم.؟!


 


برترین ها:  شاید سال‌هاست كه برای كسب و كارتان زحمت می‌كشید اما هنوز هم، با وجود مشتریان زیاد، یك نام آشنا نشده‌اید. ممكن است فكر كنید محصول یا خدمتی كه ارائه می‌دهید شایستگی چنین نامی را ندارد اما اشتباه می‌كنید. گناه ناآشنا بودن محصول‌تان را بر گردن خط تولید یا مجموعه‌ای كه سازمان‌دهی كرده‌اید نیندازید؛ مقصر اصلی خود شمایید كه هیچ وقت با صدای بلند نام كسب و كار و قدرت خارق‌العاده‌اش را به زبان نیاورده‌اید. تلاش ما در این صفحات همین است، اینكه به شما پرقدرت‌ترین بلندگوی جهان را هدیه كنیم تا تنها با اندكی هزینه بیشتر و كمی فكر و خلاقیت، بتوانید موفقیت كسب و كارتان را به توان 10 برسانید.



پوشك را به مادر بفروشید نه به نوزاد

در مورد چه موضوعی می‌خواهید تبلیغ كنید؟ قرار است یك پوشك بچه را معرفی كنید یا می‌خواهید در مورد یك جعبه مداد رنگی حرف بزنید؟ برای اینكه اطلاع‌رسانی موفقی داشته باشید و بتوانید مخاطب را به سمت بازارتان هدایت كنید، باید قبل از هرچیز گروه هدف‌تان را انتخاب كنید. مهم نیست كه چه كسانی مصرف‌كننده نهایی محصول شما هستند بلكه شما باید به خریداران اصلی محصول توجه كنید. مثلا وقتی آگهی یك پوشك بچه را طراحی می‌كنید، مصرف‌كننده محصول شما نوزادان هستند اما قطعا این گروه خریداران شما نیستند. خریداران شما مادرانی هستند كه به فكر پوشك‌شدن بچه‌های‌شان هستند پس باید در محلی آگهی دهید كه تعداد بیشتری از مادران از آن عبور می‌كنند و همین طور سبك اطلاع رسانی‌تان را باید طوری انتخاب كنید كه بتواند توجه یك مادر را به‌خود جلب كند و برایش جالب باشد.




 
دغدغه‌های خریدار را نشانه بگیرید

گذشته از انتخاب بهترین محلی كه گروه هدف شما در آن حضور دارند، باید حواس‌تان به شیوه طراحی پیام هم باشد. وقتی گروه هدف شما مادران هستند، باید پیام‌تان را طوری طراحی كنید كه به سوالات اصلی و همیشگی آن‌ها پاسخ داده شود. ذهن زنان آرام و لطیف است و ذهن مردان براساس دو دو تا چهار تا كار می‌كند، پس اگر می‌خواهید به یك خانم پیام بدهید، از قدرت عاطفه و نگرانی‌های احساسی‌اش كمك بگیرید و اگر می‌خواهید یك مرد را تحت‌تاثیر قرار دهید، روی قوه منطق و توانایی محاسباتی او تمركز كنید.



با یك نگاه شكارش كنید

به‌طور كلی پیام تبلیغاتی موفق، پیامی است كه می‌تواند در نخستین نگاه مخاطب را به‌خود جذب كند پس سعی كنید خیلی وارد حاشیه‌ها و جزئیات نشوید و یك تصویر یا جمله ساده را انتخاب كنید كه با یك‌بار دیده شدن فهمیده می‌شود و در ذهن می‌ماند.  حالا وقت آن است كه یك نقطه طلایی در تبلیغ‌تان وارد كنید؛ از قدرت احساسات و همذات‌پنداری مخاطب برای در یاد ماندن تبلیغ‌تان استفاده كنید و او را درگیر آگهی‌ای كنید كه مقابلش قرار دارد.




 
با مخاطب همزبان شوید

به مخاطب فخر نفروشید و نخواهید فهم و سوادتان را به رخش بكشید. با او به زبان خودش حرف بزنید و اگر مخاطب شما یك خانم خانه دار است، سادگی او را درنظر بگیرید و اگر مدرس دانشگاه است، سال‌ها تلاش او را در محیط‌های علمی نادیده نگیرید. اجازه دهید كه او خودش را جزئی از سازمان شما بداند و از این همزبانی لذت ببرد.




 
برای مخاطب دانه بپاشید

استفاده از الفاظ را كنار بگذارید و گمان نكنید اگر نكته‌ای كه در كسب و كارتان هست، در تبلیغ‌تان نیاید، دیگران شما را ضعیف فرض می‌كنند. بلكه سعی كنید در تبلیغ‌تان نقاط طلایی كسب و كار و تفاوت‌هایش با هم‌صنف‌های‌تان را مختصر و مفید روشن كرده و كاری كنید كه مخاطب برای كسب اطلاعات تكمیلی خودش پیگیر شما باشد. فكر نكنید اگر وارد جزئیات شوید و خیلی حاشیه پردازی كنید، تبلیغ‌تان موفق می‌شود، بلكه برعكس. كوتاه حرف بزنید و تنها از شعارهای تكان‌دهنده و به یاد ماندنی كمك بگیرید.




 
تبلیغ‌تان را محك بزنید

تصور نكنید پیام یا تصویری كه طراحی كرده‌اید، همیشه موفقیت آمیز پیش می‌رود. ممكن است تبلیغ شما نتواند از پس مخاطبان سخت‌گیر بر بیاید پس برای تجدید آن، اول ببینید آگهی‌های‌تان در دوره‌های قبل چقدر بازخورد به همراه داشته‌ و بعد برای تكرار شان اقدام كنید. شاید مجبور باشید شیوه تبلیغ‌تان را اصلاح كنید و شاید هم نیاز داشته باشید رسانه تبلیغاتی‌تان را تغییر دهید؛ پس فكر نكنید شكست یك تبلیغ به معنای شكست تمامی تبلیغات است.




 
به جای نوشتن نقاشی كنید

تحقیقات ثابت كرده تعداد طرفداران تبلیغات تصویری 2برابر طرفداران تبلیغات نوشتاری است. در واقع محققان این حوزه می‌گویند مردم چندان حوصله خواندن متن را ندارند و ترجیح می‌دهند با درك یك تصویر تاثیرگذار به سمت یك محصول یا خدمت بروند پس همانطور كه گفتیم زیاد پرحرفی نكنید و سال‌ها تجربه‌تان را در یك متن به مخاطب ارائه كنید.




 
دایره‌المعارف نباشید

قرار نیست برای همه كس، همه چیز باشید. تكلیف‌تان را با خودتان روشن كنید؛ برای چه كسی حرف می‌زنید و قرار است مشكلی را حل كنید. اجازه دهید كه موسسه‌های دیگر، باقی مشكلات را حل كنند و شما تنها تمركزتان را روی یك موضوع بگذارید و برای جا انداختنش با كمك تبلیغات تلاش كنید.




 
با این 7 قلاب به ذهن مخاطب چنگ بزنید

1. اصلی‌ترین هدف كسب و كار شما چیست؟ دوست دارید با این تبلیغات به چه نتیجه‌ای برسید؟ این موضوع به شما كمك می‌كند تا بهترین و موثرترین پیام تبلیغاتی را طراحی كنید.

2. حالا نگاهی دوباره به محصول یا خدمتی كه ارائه می‌دهید بیندازید. برای تبلیغات به مصرف‌كننده‌تان توجه زیادی نكنید بلكه ببینید چه كسی مشتری اصلی محصول‌تان است و همان را مخاطب قرار دهید.

3. محصول شما قرار است چه حسی را در مخاطب ایجاد كند. غم؟ شادی؟ ترس؟ امنیت؟ هر كدام از حواس او كه مد نظرتان است را نشانه بگیرید و تا می‌توانید آن را قلقلك دهید.

4. پرحرفی نكنید. مخاطب امروز برای خواندن جملات طولانی و دلایل پرپیچ و تاب شما فرصت ندارد پس اصلی‌ترین حرف را به مختصرترین شكل بیان كنید.

5. انتظار نداشته باشید مخاطب برای دیدن تبلیغ‌تان قدمی بردارد. این شمایید كه باید سمت او بروید. پس هر جا كه فكر می‌كنید جمع زیادی از گروه هدف‌تان آنجاست، تبلیغات‌تان را هم به آنجا ببرید.

6. همه حرف‌های‌تان را در یك پیام نزنید. بگذارید هر چند وقت یك بار با یك حرف تازه و یك شعار تازه به مخاطب‌تان نزدیك شوید.

7. شعار تبلیغاتی‌تان را با تصویر آن هماهنگ كنید. سعی كنید پیام‌های‌تان با هم هماهنگ باشند و پیام‌های متفاوت را برای فرصت‌های متفاوت بگذارید.

پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات

سخن مدیر سایت


روزانه جدید ترین مقالات اصول تبلیغات حرفه ای را از این بخش مشاهده کنید 


پنجشنبه 11 / 10 / 1348
موضوع : تکنیک های مدیریت
لینک ثابت نظرات
    تعداد مطالب : 5407